Ιωνίας & Αργυροκάστρου
Τηλ. 210 6510338, 210 6527116

Τμήμα Ένταξης

Τι είναι το Τμήμα Ένταξης;

Το Τμήμα Ένταξης είναι μια δομή της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Λειτουργεί μέσα στο γενικό σχολείο σε συγκεκριμένο χώρο αυτού ως ξεχωριστό τμήμα, ακολουθώντας συγκεκριμένο ωρολόγιο πρόγραμμα, το οποίο έχει εγκριθεί από το Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής. Η διδασκαλία στο Τμήμα Ένταξης μπορεί να είναι εξατομικευμένη («ένας προς έναν» μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή) ή ομαδική διδασκαλία (σε ολιγομελείς ομάδες) ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών όλων των τάξεων και τη σοβαρότητα αυτών.

Ο χώρος στον οποίο στεγάζεται το Τμήμα Ένταξης διαφέρει από τις τάξεις της Γενικής Εκπαίδευσης. Έχει λιγότερα θρανία και περισσότερα εποπτικά μέσα και υλικό, ενώ λόγω των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών υπάρχει χώρος για παιδαγωγικό παιχνίδι, δραματοποίηση, μάθηση με υπολογιστή σε Η/Υ με σύνδεση στο διαδίκτυο, διδασκαλία με χρήση αντικειμένων και εκπαιδευτικών βοηθημάτων καθώς και νησίδα αυτόνομης δραστηριότητας. 

Ποιοι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν στο Τμήμα Ένταξης

Στο Τμήμα Ένταξης μπορούν να συμμετέχουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που:

  1. έχουν γνωμάτευση από διαγνωστικό φορέα (π.χ. ΚΕ.Δ.Δ.Υ., Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα). (Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν ότι οι γνωματεύσεις ιδιωτικών φορέων δεν έχουν ισχύ για τα δημόσια σχολεία και σε κάθε περίπτωση αν κάποιος ιδιώτης λογοθεραπευτής διαγνώσει κάποια μαθησιακή δυσκολία είναι αναγκαίο να καταφύγουν σε ΚΕΔΔΥ ή ΙΠΔ)
  2. δεν έχουν γνωμάτευση από διαγνωστικό φορέα αλλά απαιτείται αξιολόγηση από τον εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής του σχολείου και η σύμφωνη γνώμη του σχολικού συμβούλου ΕΑΕ.

Για να μπορέσει να συμμετάσχει ένας μαθητής στο Τμήμα Ένταξης πρέπει να υπάρχει ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση του γονέα.

Ο μέγιστος αριθμός των μαθητών που μπορούν να υποστηριχτούν -σύμφωνα με το Ν.3699/2008- είναι 12 μαθητές.

Ποια διαδικασία ακολουθείται σε περίπτωση που δεν υπάρχει διάγνωση

 Οι γονείς μπορούν να ζητήσουν ενυπόγραφα άτυπη εκπαιδευτική αξιολόγηση του παιδιού τους από τον εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής του Τ.Ε. ο οποίος στη συνέχεια, αν το κρίνει απαραίτητο, αποστέλλει, μέσω του σχολείου, αίτηση του γονέα προς το οικείο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. για αξιολόγηση του μαθητή. Επισυνάπτει μια Περιγραφική Παιδαγωγική Έκθεση που αφορά στη μαθησιακή επίδοση και συμπεριφορά του. Η Περιγραφική Παιδαγωγική Έκθεση αποστέλλεται υπηρεσιακώς στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. και είναι εξαιρετικά πολύτιμη για τη διαγνωστική διαδικασία, καθώς συμπληρώνεται από τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται σε καθημερινή αλληλεπίδραση με το μαθητή και έχουν ολοκληρωμένη εικόνα των δεξιοτήτων και των αδυναμιών του.

Πως λειτουργεί το Τμήμα Ένταξης

Στο Τμήμα Ένταξης ακολουθείται:

α) Κοινό εξειδικευμένο πρόγραμμα για ομάδα μαθητών με παρόμοιες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,

β) Εξατομικευμένο και εξειδικευμένο πρόγραμμα για μαθητές με σοβαρότερες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Το πρόγραμμα στο Τμήμα Ένταξης είναι διαφοροποιημένο και προσαρμοσμένο στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, για να τους βοηθήσει να καλύψουν τα γνωστικά ελλείμματα τους και τις μαθησιακές τους αδυναμίες, να φτάσουν το επίπεδο που απαιτείται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Γενικής Τάξης όπου φοιτούν.

 Ο εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής του Τμήματος Ένταξης πρέπει να διαθέτει ειδικές γνώσεις και προσόντα και να τα χρησιμοποιεί ανάλογα. Είναι απαραίτητο πρώτα και κύρια να υποστηρίζει ψυχοπαιδαγωγικά και να παρέχει βοήθεια σε κάθε μαθητή που φοιτά στο Τμήμα Ένταξης, καθώς και να συνεργάζεται με το σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού του σχολείου και τους γονείς.

Ο εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής σε συνεργασία με το δάσκαλο γενικής αγωγής καθορίζει τις ώρες φοίτησης των μαθητών στο Τμήμα Ένταξης. Σε καμία περίπτωση οι μαθητές δεν λείπουν από τη γενική τάξη σε μαθήματα που αποδίδουν καλύτερα ή σε μαθήματα που αγαπούν και έχουν ως σκοπό την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτοεικόνας τους (όπως Μουσική, Εικαστικά, Γυμναστική, κτλ).

Τι διδάσκεται στο Τμήμα Ένταξης

Κύριος στόχος του εκπαιδευτικού Ειδικής Αγωγής του Τ.Ε. αρχικά είναι η καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης των μαθητών καθώς είναι σημαντική γιατί βοηθά τα παιδιά να αισθάνονται υπερήφανα για τον εαυτό τους και για το τι μπορούν να επιτύχουν στη ζωή τους. Τους δίνει το θάρρος να δοκιμάσουν νέα πράγματα και τους επιτρέπει να σέβονται τον εαυτό τους ακόμα και όταν κάνουν λάθη.

Όσον αφορά τα γνωστικά αντικείμενα δίνεται βάρος κυρίως στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών. Συνήθως η πορεία του εκπαιδευτικού έργου έχει την εξής μορφή:

i)   Άτυπες αξιολογήσεις των γνώσεων των μαθητών βάση επιλεγμένου υλικού (τεστ αξιολόγησης),

ii)   Καθορισμός εκπαιδευτικών στόχων,

iii)   Διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων,

iv)   Συνεχείς έλεγχοι και αξιολογήσεις κατανόησης των γνώσεων,

v)    Σύνδεση τους με πρακτικές εφαρμογές,

vi)   Επαναξιολογήσεις της μάθησης.

Η διδακτέα ύλη επιλέγεται και διαμορφώνεται μέσα από τροποποιήσεις και προσαρμογές και δεν διατάσσεται κατά τάξη ή ηλικία, αλλά οργανώνεται σύμφωνα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε μαθητή.